Saturday 26 September 2015

Al-QURAN- LEBIH MUDAH HAFAL KE BACA EK?


Kejap..kejap..kejap...korang kenal ke budak di atas ni? Budak ni peserta Hafiz Indonesia 2014, umur 5 tahun, Tapi sudah MENGHAFAZ 29 juz dan memasuki juz ke 30 tahun lepas... Agak-agak tahun ni mesti dah hbis khatam n khatam 30 juz kan?

Kita? huhu...jgnkan 30 juz, 1 juz atau 1 surah pun belum tentu boleh hafal...kan? bahkan ada segelintir orang yang 1 MUKA Al-Quran pun tidak mampu hafaz..huhu..Inilah fakta hari ni..kan?

Susah sangat ke hafal Quran ni? 

FAKTA, MENGHAFAL LEBIH MUDAH DARI BACA-TULIS!

Dalam fb bobbyherwibowo ada menceritakan kisah bagaimana Rasulullah SAW menerima wahyu pertama. 

Jibril berkali-kali berkata, "Bacalah!". 

Maka Rasul SAW menjawab, "Saya tidak boleh membaca."

Namun keajaiban terjadi, hanya dalam tempoh yang singkat, Rasul SAW yang tadinya tidak boleh membaca apatah lagi menulis, pulang ke rumah sudah membawa 5 ayat pertama surat Al Alaq!
Biasanya semua orang melalui proses baca, paham, tulis dalam pembelajaran. Menghafal ni boleh kata option terakhir bagi kebanyakan orang..kan?
Namun pembelajaran yang diberikan kepada Rasul SAW secara automatik membuat Baginda (Rasul SAW) berasa yang menghafal jauh lebih mudah dari baca atau tulis. Benar ke tidak ye?
Ini bukan hanya terjadi pada Rasul SAW, bahkan kepada seluruh sahabatnya. Mereka lebih mudah untuk menghafal dibanding baca-tulis!
Para Sahabat dulu mudah hafal, susah lupa, tapi kita kini malah terbalik pulak; susah hafal, mudah lupa. Betul kan?!
Jom sesama renungi firman Allah Swt ini:
"Kami akan bacakan (Alquran) kepadamu (Muhammad) maka engkau tidak akan lupa, kecuali bila Allah berkehendak." QS 87: 6-7
Fakta ini harus diungkap kembali oleh umat Muhammad SAW di akhir zaman ini. Inilah yang membuat umat Muhammad SAW menjadi pandai dan Bijaksana. Mereka mampu membuktikan bahwa menghafal lebih mudah dari baca-tulis.





No comments:

Post a Comment