Saturday 26 September 2015

13 JAWAPAN AL-QURAN YANG RAMAI TIDAK SEDAR



Malam ni saya teringin nak buang sedikit rasa susah dan rasa sedih di bahu abang-abang, adik-adik, akak-akak, makcik-makcik atau sesiapa yang tengah frust dengan MASALAH dan DUGAAN.

Kita semua tahu, dugaan tu dari Allah kan? Kita pula sibuk g cari jawapan dan salahkan benda lain bila tengah down. SEDARKAH KITA, setiap masalah telah dijawab oleh AL-QURAN?

Tak Caye ke? Jom saya SHARE 13 JAWAPAN AL-QURAN bila datangnya masalah:

1) KENAPALAH AKU DIUJI NI ??

AL-QURAN MENJAWAB :
 “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’,sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Qs. Al-Ankabut : 2-3

(Ini bermaksud Allah ingin menguji KEIMANAN dan KETAKWAAN kita kepada-NYA)

2) TAPI KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??

AL-QURAN MENJAWAB :
 “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

Qs. Al-Baqarah : 286

(Ini bermaksud ALLAH tahu kita mampu hadapi ujian daripada-NYA)

3) KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??

AL-QURAN MENJAWAB :
 “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

Qs. Al-Baqarah : 216

(Jadi, sentiasa berprasangka baik terhadap sesuatu ujian dan sentiasa positif dengan setiap ujian ALLAH)

4) KENAPA AKU FRUST ???

AL-QURAN MENJAWAB :
 “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”

Qs. Al-Imran : 139

(Ni bermaksud, Martabat kita sedang diangkat tinggi dan dosa kita sedang dihapuskan satu-persatu)
  
5) KENAPA HUBUNGANKU SELALU GAGAL DAN KANDAS ??

AL-QURAN MENJAWAB :
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkankamu tidak mengetahui.” 

(Al-Baqarah: 216)

(HIDUP, MATI, JODOH, REZEKI itu sudah ditetapkan oleh ALLAH. Yakinlah dengan ALLAH. AMIN)

6) SAMPAI AKU PUN SUDAH TAK TAHU SIAPA JODOHKU ??

AL-QURAN MENJAWAB :
“Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. 

(Qs. AnNur:26)

(Allah sedang menyediakan sesuatu yang lebih baik untuk kita. Amin)

7) INGIN RASANYA AKU BUNUH DIRI

AL-QURAN MENJAWAB :

“Janganlah kalian membunuh diri-diri kalian. Sesungguhnya Allah sangat menyayangi kalian.” [QS An Nisa`: 29]

(Seteruk mana perangai kita, Allah tetap membuka jalan-NYA kepada kita. Jadi, berpautlah di jalan ALLAH seteguhnya)

8) LALU BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA???

AL-QURAN MENJAWAB :
 “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”

Qs. Al-Baqarah : 45

(Sesungguhnya dalam solat yg khusyuk itu adanya jalan pembuka kepada segala masalah kita.) 

9) APA YANG AKU DAPAT  ???

AL-QURAN MENJAWAB :
 “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”

Qs. At-Taubah : 111

(Sesungguhnya matlamat utama setiap orang ISLAM adalah syurga yang kekal abadi, kan?) 

10) KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???

AL-QURAN MENJAWAB :
 “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”

Qs. At-Taubah : 129

11) AKU TAK SANGGUP !!!!

AL-QURAN MENJAWAB :
 “….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”

Qs. Yusuf : 87

(mintak jauhlah drpd golongan yang munafik dan kafir, kan?)

12) SUNGGUH BAHAGIANYA HATIKU, SEBAB MENJADI UMMAT MUHAMMAD Shalallahu 'alaihi wa salam

AL-QURAN MENJAWAB : 
Dan Kami tidak mengutus kamu kecuali kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa kabar gembira dan sebagai pemberi peringatan, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. 

[Saba/34:28]

(Jadi, mulai saat ni, sama-samalah kita saling memperingati satu sama lain, kan?)


13) BAGAIMANA KUUCAPKAN KEGEMBIRAANKU INI..?

AL-QURAN MENJAWAB :
"Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yangberiman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya." 

(QS. Al-Ahzab' 33:56)

Jadi, dah dapat ke jawapan kepada persoalan anda selama ni? saya pun manusia, ada KEINGINAN, dan juga tidak terelak daripada MASALAH dan KEKECEWAAN. Tapi ayat-ayat di atas sedikit sebanyak melegakan hati saya dan membuatkan saya SEDAR DIRI saya 
sebenarnya.


Adakah anda ingin mengkaji dan tengok maksud mendalam setiap ayat Quran di atas?
AL-QURAN MUMAYYAZ ada terjemah sebijik-bijik perkataan dalam ayat tu. 

Jom dapatkannya. INFO bleh WASSUP 019 960 5804





No comments:

Post a Comment